SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.

Viktig information till våra ledare gällande begränsat registerutdrag
2023-03-31 12:03

Enligt beslut från Riksidrottsmötet 2019 ska alla föreningar från och med 2020 begära in ett begränsat registerutdrag från sina anställda och alla ledare som har regelbunden kontakt med barn.

 

I våra föreningar ska inget barn utsättas för diskriminering, kränkningar eller övergrepp. Vi vet att du håller med och förmodligen är du som ledare den första att i alla lägen skydda just dina spelare/aktiva. Just därför tror vi att du har stor förståelse för varför alla med ledarfunktion och styrelseuppdrag i föreningen (både befintliga och nya) ska uppvisa ett begränsat registerutdrag ur belastningsregistret. Att begära in registerutdrag kan ses som en liten grej, men för ett enskilt barn kan det betyda allt. Vi anser att det är viktigt för just det barnets skull.

 

Vem ska lämna in ett registerutdrag?

Alla anställda och övriga personer (15 år och äldre) med en ledarfunktion (tränare, hjälptränare, lagledare) som har direkt och kontinuerlig kontakt med barn (oavsett vilket lag/träningsgrupp du som ledare är engagerad i) samt personer i föreningens styrelser.

 

Hur gör jag?
Då vi nu inför fotbollssäsongen får många nya ledare samtidigt som det för många ledare är tre år sedan sist som intyget visades upp så behöver många av er begära ut ett nytt registerutdrag från polismyndigheten. 

 

Mer information om hur du gör för att beställa ditt intyg samt till vem du ska visa det finns här 

Sektionerna kommer även att skicka ut påminnelser till er som inte skickat in ett uppdaterat intyg samt information till nya ledare om detta.

 

Tänk på att registerutdraget måste visas upp i original. Det går inte att skicka ett foto på intyget via sms eller epost.

 

Mvh Huvudstyrelsen