SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.

Start/Inventering

Inför varje säsong måste alla lag “inventera” hur många spelare man är i inför kommande säsong. För Iag i de lägre åldrarna kan man med fördel träna och spela flickor och pojkar tillsammans. 

 

Innertavle

Täfteå IK har som policy att bjuda in i barn i samma ålderskull från Innertavle. Att man blir många i åldersgruppen är inget problem utan en möjlighet. Kontakta någon förälder i Innertavle för att bjuda in. 



Lagets organisation

Det är viktigt att få med sig föräldrarna och att skapa en organisation runt laget. Av erfarenhet så behövs följande uppdrag. Exempel på uppgifter i punktform. 

Huvudtränare (2 personer)

  • Planera och genomföra träningar

  • Ta ut laget till match/cup

  • Coacha vid match

  • Aktivitetsrapportera i SportAdmin

  • Ansvara för material

Hjälptränare (2-4 personer)

  • Hjälpa till på träningar och matcher

Lagledare (1 person)

  • Sköta administration i SportAdmin och Ibis

  • Kalla spelare till match 

  • Skriva in laguppställning i matchprotokoll 

  • Skriva ut matchprotokoll till hemmamatcher

  • Kalla motståndare och domare till match

  • Lagets kontaktperson 

  • Anmälan till cuper samt tillhörande administration

  • Ordna med och kalla till föräldramöte

Föräldragrupp (2-3 personer)

  • Tillsätta och samordna sekretariatspersonal

  • Tillsätta och samordna funktionärer till arbeten, tex. Däckbytardag

  • Samordna materialinköp, tex. klubbkläder

  • Samordna fikalistor samt arbetsuppgifter till sammandrag

  • Planera och genomföra aktiviteter för att stärka lagkassan 

  • Tillsätta matchvärdar

Kassör (1 person)

  • Upprätta konto

  • Redovisa ekonomi gentemot föräldrar

  • Avstämning med innebandysektionens kassör Lena Palmqvist om lagkassa

  • Betala ev lagfakturor 



Administration

Administration kring laget sker i två olika system. Innan säsongen börjar är det viktigt att 1-2 ledare i laget tilldelats administratörsbehörigheter. 

 

  • SportAdmin och lagets sida på Täfteå IKs hemsida

I SportAdmin lägger ni upp lagets trupp, gör mejlutskick, skickar kallelser till matcher, för in kalenderhändelser såsom träningar och matcher m.m. Även lagets sida på Täfteå IKs hemsida administreras via SportAdmins inloggningsbehörigheter. Kontakta Jan Palmquist.(tafteaik@taftea.com) för inloggningsuppgifter och behörighet.

 

Alla lag får en egen hemsida under Täfteå IK´s huvudsida (www.tafteaik.nu) som de får administrera och driva själva. 

 

Support finns på sportadmin.se 

https://support.sportadmin.se/support/solutions/folders/48000390366

 

Ett tips är att ladda ner SportAdmin ledarapp till din telefon. 

Support finns på sportadmin.se

https://support.sportadmin.se/support/solutions/folders/48000398286

 

  • IBIS

I IBIS registreras/licensieras spelare (innebandysektionens kassör sköter licensiering), spelschema för matcher, lägga in spelare i matchprotokoll, skriva ut matchprotokoll resultatrapportering, kalla motståndare och domare, kontaktuppgifter till motståndarlagets kontaktperson, kontaktuppgifter till domare m.m. Kontakta Lena Palmquist, lena@palmkronan.se  för inloggningsuppgifter och behörigheter. IBIS används av lag i seriespel ej klasslag.

 

Seriespel

Inför en säsong ska lagen anmälas till seriespel. Innebandysektionen ansvarar för anmälningarna och skickar ut information till lagens ledare inför det att anmälningar ska göras. För mer information om seriespel läs mer på Västerbottens Innebandyförbunds webbplats. Seriespel riktar sig till barn från åk 2. Föreningen bekostar lagets anmälningsavgift till seriespel.

Klasslag gäller för barn i åk 1. Klasslagen riktar sig till barn i östra stadsdelarna där Täfteå ingår. Klassen/klasserna bildar ett lag där flickor och pojkar spelar tillsammans och där de olika lagen möts i sammandrag. Anmälan görs till Gimonäs Umeå IF kansli.

 

Utbildning

Föreningen har som policy att erbjuda ledarutbildning. Vi hänvisar i första hand till Västerbottens innebandyförbunds utbildningar . Utbildningar genomförs även av SISU. Innan ni ledare anmäler er till utbildningar ska anmälan godkännas av innebandysektionen. Föreningen tillämpar och uppmanar ledare att använda sig av de riktlinjer som Svenska innebandyförbundet tagit fram för barn- och ungdomsinnebandy. 

 

Licenser

För att spelaren ska tillåtas spela match måste spelaren inför varje säsong licensieras. Ledarna ansvarar för att uppdatera truppen i SportAdmin och därefter mejla Lena Palmquist, lena@palmkronan.se då truppen är redo att licensieras. Gör detta senast en vecka innan första matchen. Om det tillkommer spelare under säsongen meddelar ni Lena Palmquist. Spelaren får inte spela match förrän det är klart med licens. Föreningen bekostar spelarnas licenser. 



Medlemsavgift och försäkringar

Alla som är med i Täfteå IK ska betala medlemsavgift och att alla fr.o.m. det år man fyller 7 år och som är med i Täfteå IK:s aktiviteter som träning, tävling, matcher osv ska dessutom betala deltagaravgift. 

 

Viktigt att spelarna är medlemmar annars gäller inte försäkring vid en ev. skada. 

För att se avgifter titta på hemsidan under fliken Om klubben och medlemmar/medlemsförmåner.



Material och matchtröjor

Matchtröjor får lånas av föreningen inför varje säsong samt lämnas tillbaka efter avslutad säsong. Shorts och strumpor bekostar spelare själva. Täfteå IKs matchställ är röda tröjor, vita shorts (röda för tjejer i juniorålder) och röda strumpor. För varje borttappad tröja kommer laget att debiteras 100kr så ett tips kan vara att föra en inventeringslista med namn och tröjnummer så man enkelt kan se hur många, och vem det är som ej lämnat in tröjan/tröjorna. Samtliga matchställ används även av fotbollssektionen så det är viktigt att tröjorna lämnas in i tid. Information om hämtning/inlämning av tröjor kommer via mejl. 

 

Målvaktsutrustning (ej kroppsnära utrustning tex. handskar, magskyddströja, knäskydd) tillhandahåller föreningen. Utrustningen/utrustningarna delar föreningen ut i början av en säsong och ska återlämnas efter avslutad säsong. Information om utlämning/inlämning av målvaktsutrustningar kommer via mejl. 

 

Sjukvårdsväska tillhandahålls av föreningen. Inför varje säsong kan grundutbudet i dessa väskor fyllas på. Information om det kommer via mejl.

 

Innebandyglasögon är ett måste för spelare upp till 16 år. Spelaren bekostar innebandyglasögon själv. 

 

Bollar, västar och koner ordnar föreningen. Dessa finns i ett förråd på Täftehallen och används av alla innebandylag inom Täfteå IK.

 

 

Fördelning av träningstider 

Träningstider fördelas av den hallfördelningsgrupp som huvudstyrelsen utsett och fördelning av tider sker enligt Täfteå IKs hallfördelningsprincip. Information inför ny hallfördelning skickas ut via mejl. Om ni inte tidigare haft ett lag inom Täfteå IK utan vill starta ett nytt måste ni kontakta innebandysektionen och meddela vem som är kontaktperson. 

Utöver era tilldelade träningstider kan lediga tider bokas i hallen genom att mejla hallbokning@taftea.com

Ändringar i hallschemat kan ske. Varje lag är själv ansvariga för att uppdatera sig om ev. ändringar. Kolla i hallschemat under fliken Täftehallen för att t ex se om träningstiden är inställd till förmån för något matcharrangemang. 

Om ni inte ska använda er träningstid, meddela då hallbokning@taftea.com  så kan vi göra tiden tillgänglig för annat lag att boka. 

 

Låstagg till Täftehallen

För att komma in i Täftehallen behöver laget en tagg. Kontakta Jan Palmquist (tafteaik@taftea.com). 

 

Ledarträff och information från Västerbottens Innebandyförbund

Inför varje säsong blir ni ledare kallade till ett ledarmöte med Täfteå IKs innebandysektion. Vid ledarträffen ges viktig information inför kommande säsong. Även Västerbottens Innebandyförbund kommer kalla lagets kontaktperson till en informationsträff inför säsongens seriespel.